Moet je je huis mee naar je werk nemen, omdat je je werk ook mee naar huis neemt?

NEEM JE HUIS MEE NAAR JE WERK!

Vroeger gold het adagium: neem je werk niet mee naar huis. Vandaag de dag weten we niet beter dan dat werk en privé in elkaar overvloeien. Maar hoe werkt dat eigenlijk andersom? Ofwel: moet je je huis mee naar je werk nemen? Ik pleit voor.

 

Het betekent dat je doet wat je wilt

Moet je je huis mee naar je werk nemen, omdat je tenslotte je werk ook mee naar huis neemt? Tijdens het seminar ‘De Human Leader’ dat wij onlangs bij QUIST Executive Coaches organiseerden, discussieerde een panel van CEO’s en executives uit de top van het bedrijfsleven over dit onderwerp. ‘Natuurlijk,’ reageerde iemand uit het publiek, ‘Want als dat zo is, weet je zeker dat je doet wat je echt wilt.’ Daar kon ik mij alleen maar bij aansluiten.

Je werk is vaak ook je sociale leven

Alexandra van Huffelen (CEO GVB) ondervindt in haar branche dagelijks hoe werk en privé moeiteloos samengaan. Je maakt nu eenmaal vrienden op het werk. Dat lukt niet als je thuis heel iemand anders bent dan tijdens kantooruren. Zij heeft ook al aardig wat stellen zien ontstaan, die vervolgens ‘samen op de tram zitten.’ Bij online supermarkt PicNic van Joris Beckers lopen werk en privé heel bewust door elkaar. Zijn bedrijf is een sociale club, met een Grand Café in het pand. Dit zorgt voor een goede werksfeer en dito resultaten.

De situatie thuis beïnvloedt je werk

Wat je thuis meemaakt, heeft invloed op je functioneren. ‘Het zou raar zijn als dat niet zo was’, poneerde Jan Albers (CEO Koninklijke TenCate). Als een werknemer in scheiding ligt, moet je daar als leider het gesprek over aangaan. Ook als hij of zij zelf zegt dat alles prima loopt op het werk. Neem diegene bewust apart en kaart aan dat het heel normaal is om op het werk enkele taken uit handen te geven. Emotionele gebeurtenissen hebben op alle vlakken consequenties, en dat is heel normaal.

Je bent altijd zelf in control

Of je nu wel of niet kiest voor een strikte scheiding tussen thuis en werk: jij bent in control. Zo liep Pamela Boumeester (oud-NS topvrouw en coach bij QUIST Executive Coaches), jarenlang met een pieper op zak. Een inbreuk op je privéleven, zou je zeggen. Toch heeft zij dit nooit zo ervaren. Het is belangrijk om zelf te bepalen waar je grens ligt. Of het nu gaat om het toelaten van werkissues thuis, of om privé omstandigheden ‘meenemen’ naar je werk.

Deze blog werd op 7 december 2016 op de LinkedIN pagina van John Jaakke geplaatst.

Het onderwerp van de toekomst

Tik ‘werk mee naar huis nemen’ in op google (al dan niet in het Engels) en de anti-stress tips vliegen je om de oren. Maar naar een zinnige discussie over hoeveel je van jezelf op je werk moet laten zien, is het lastiger zoeken. Terwijl het zo’n belangrijk onderwerp is. Want de leider van de toekomst is degene die zichzelf écht laat zien. En hierdoor zijn medewerkers inspireert dit ook te doen.